środa, lipca 13, 2011

Bukiety wiejskie

"Bukiety wiejskie jak wiadomo
wiazane byly wzwyz i stromo
w barwach podobne do oltarza
ksztalt serca mialy lub wachlarza
albo palety(...)
"Ja nie o wiechciach z byle chwastu stawianych na werandzie na stol
nie o wiazankach z kwiatow polnych
moze i wdziecznych
lecz dowolnych (...) "
Tak zaczyna Julian Tuwim, mistrz jezyka, swoj poemat "Kwiaty Polskie".



A potem Poeta mowi o rozach, starannie ukladanych przez ogrodnika.
Jaki to bukiet? "Roze krolowe patetyczne,
pragnace pachnac, uszczesliwic, z lodyga jak balowa kibic(...)i...nie bede dalej cytowac Poety. Poradze tylko by wrocic do "Kwiatow Polskich"!
A ja "starsza dama rozwiana" (znowu Tuwim!) ukladam i bukiet i ...wierszowany komentarz.












                                                                                     
Piekniejsze jednak niz te roze
sa polne kwiaty, ja tak mysle.
Wiec zbieram je wokolo domu
w ramionach najpierw je kolysze,
potem przycinam je i wstawiam do wazonu.
I kiedy kwietne dzielo sztuki
pyszni sie juz na naszym stole
aparat moj biore do reki , namierzam
 pstryk ...i jedna chwilka 
i
 delikatny  kwiatu  czar utrwalam.

1 komentarz:

Mona pisze...

Oczywiscie ..same kwiaty polne są piękne same w sobie..może dlatego , że krótko żyją ? Nie ma ich przez cały rok w kwiaciarni..Tomi Tuwima mam na półce..zawsze co lato ten fragment o bukietach mi się przypomina..Pozdrawiam :)