piątek, marca 18, 2011

Swietowanie po irlandzku


Irlandzki Swiety, Patryk, zyl w latach od 387 do 461 . Uznany jest za prekursora i krzewiciela chrzescijanstwa w Irlandii.
Jest uznany za swietego przez katolikow, anglikanow, luteranow, kosciol ortodoksyjny. Jego swieto ustanowiono w 17 wieku. Z czasem religijne uroczystosci przerodzily sie w swieckie.Tego dnia odbywaja sie nabozenstwa w kosciolach, a na ulicach miast w swiecie organizowane sa liczne parady . Ich uczestnicy nosza symboliczne zielone ubiory, przypinaja zielone koniczynki, symbol Irlandii.Trzylistna koniczynka podobno posluzyla Patrykowi do wyjasniania tajemnicy Trojcy Swietej.
Poniewaz jest to okres wielkiego postu, na ten dzien kosciol udziela dyspensy.
Tak wiec alkohol a glownie zielone, irlandzkie piwo, ktore plynie tego dnia strumieniami , uswietnia uroczystosci.

Dzien Swietego Patryka przypadajacy na 17 marca to takze niemal narodowe swieto w Stanach Zjednoczonych ( swieto nie jest jednoznaczne z DNIEM WOLNYM od pracy) .
Na marginesie dodam, ze swiety Patryk , jak glosi legenda, wyprowadzil weze z Irlandii.
Hania Tromczynska z Czestochowy, bawiaca od kilku dni na Marco na Florydzie pojawila sie na placyku "Marco Walk " by zobaczyc jak bawia sie Amerykanie w dzien Sw. Patryka.

Jedna z uczestniczek zabawy chetnie pozowala mi do zdjecia.

Takie koszulki nosilo wielu "patrykow".

Interesujacy bohater mitologii zwany trolem albo elfem.Prawda?

1 komentarz:

Jolanta pisze...

17 marca u mnie, tutaj w Białymstoku piłam zielone piwo i nosiłam taki ogromny zielony kapelusz! Tylko brody nie dałam sobie przyczepić ;-)